Donnerstag, 15. Oktober 2015

Der erste Schnee, die letzten Blüten

Ja, gestern gab es den ersten Schnee in der Eifel und heute las ich in der Zeitung, das dies der früheste Schnee seid 40 Jahren hier bei uns ist.
 Es war Schnee, in den höheren Lagen und er ging auch Gott-sei-dank schnell wieder weg....aber Schnee am 14.10.2015:
Und am Mo. 12.10. haben wir uns bei einem Spaziergang noch über die letzten Blüten am Wegesrand gefreut. Im Herbst freut man sich ja ähnlich über die letzten Blüten, wie im Frühling über die ersten Blüten.
Hier im Gegensatz zu den Fotos oben, die Bilder 2 Tage früher:
In der Hoffnung, das der Herbst den Winter noch einmal vertreibt und es auch wieder etwas wärmer wird, schicke ich schöne Grüße ins welt weite web.

2 Kommentare:

  1. Oj vilken skillnad på klimat, men jag antar att området med snö ligger riktigt högt. Här har vi ju som tur inga berg och dessutom håller havet runt omkring oss temperaturen uppe länge på hösten. Just nu har vi 12 grader varmt och sol, så Rolle ska ut i trädgården. själv ska jag duscha och göra iordning mig för vårdcentralen.
    Jag har fortfarande 2 hål kvar, 2 har läkt, som inte FÅR läka ihop. Då kommer man ju inte in i magen och kan spola i min 7 cm långa håla,samt lägga in torkdukar. Men det går sakta - enormt sakta - framåt. Har fått besked att KANSKE kan det vara hyfsat läkt till jul. Däremot så vet jag ju inte hur det går med cancern eftersom inga mer avancerade tester har gjorts . Har alltså två cycler på 3 veckor kvar med cellgift, sen ska dom testerna göras antar jag. Då får man "domen"!
    KRAM
    Susie

    AntwortenLöschen
  2. Hej Marlise, oj oj vad är detta, snö hos er redan. Inte roligt att vintern redan kommer.
    Men snön smälter bort fort så den ligger inte kvar så länge vid denna tid.
    Längre upp i Sverige (norrland) där har säkert snön och kylan kommit).
    Ingen snö hos oss ännu, det vill jag inte ha nu, men gärna i december.
    Ofta blir det bara snöslask, men i februari brukar den riktigt kalla månaden visa sig.
    Jag älskar ändå alla våra fyra årstider, de har alla något vackert att visa oss.
    En evig sommar vill jag inte ha, säkert inte du heller för man orkar inte med hög värme.
    Du visar så fina bilder på blommor bara 2 dagar tidigare, de blev säkert chockade, hi hi ...

    Ha en trevlig helg, må så gott kram/ Eva
    Hälsa Brigitte.

    AntwortenLöschen