Mittwoch, 1. April 2015

Osterwoche,1. April, Orkan....

Wir sind in der Osterwoche....heute ist der 1. April.....über Deutschland fegt ein Orkan hinweg. Gestern war es hier bei uns wirklich schlimm, kein Zug fuhr mehr, ich hatte auf der Autobahn das Gefühl, mein Auto will abheben, besonders wenn ich an einem LKW vorbei fuhr. Mein Hausdach ist ganz geblieben, aber es hat ganz schön gerappelt.....und geregnet, gehagelt....furchtbar.
Ich bin heute nicht zur Arbeit gegangen, weil ich schon wieder erkältet bin, was kein Wunder bei diesem Wetter ist und so sitze ich heute morgen an meinem PC und schreibe unter anderem diesen Beitrag in meinem Blog.
So sieht meine Arbeitsecke aus:
Wie man sieht, sehe ich viel "Schweden" wenn ich am PC arbeite :-)

Dazu fällt mir ein, gestern bekam ich eine DVD geschickt. Es gibt im schwedischen Fernsehen eine Serie: "Welcome to Sweden", die nun synchronisiert auch bei uns im TV zu sehen ist, aber mitten in der Nacht, wenn ich schon längst schlafe. Daher habe ich jetzt die 1. Staffel auf DVD und kann sie zu meinen Zeiten ansehen.

Der 1. April...man denkt immer sofort an den Aprilscherz....ich denke am 1. April immer sofort an meinen Sohn, denn ich habe ihn genau heute vor 31 Jahren geboren. Von daher ist der 1. April für mich immer ein Glückstag, da kann der schlimmste Orkansturm nichts dran ändern.
Trotz alle dem hoffe ich, das es an den Ostertagen etwas schöneres Wetter gegen wird.

2 Kommentare:

  1. Påsk veckan - 'stilla-veckan' är en vecka som jag skyndar mig att laga mat till min gäster (familjen) som kommer till Påsk. Jag förbereder maten så jag slipper stå vid spisen hela tiden. Jag är ju pensionär och hinner med att laga mat, mina barn jobbar och jag vet hur mycket de har att göra, så för mig är det inga problem.
    Jag mår mycket bättre nu, influensan är borta, den har jag vinkat farväl till, ha ha ha . . .
    Penicillin kuren är avslutad, så nu hoppas jag att förkylningen inte kommer mer i år.

    Vilken fin liten arbetsplats du har, fina bilder på hus i Sverige, förmodar jag.
    Ja du är en 'tokig' Tyska som älskar Sverige, ha ha ha . . . .
    Men så trevligt att någon visar så stor kärlek till ett annat land. Bra gjort Marlise !
    Grattis till sonens 31 års dag - åren går fort . . . .

    Hälsningar till er/ Eva

    AntwortenLöschen
  2. Vid såna där tillfällen när man mår dåligt är det här med datorer otroligt bra! Och riktigt trevligt är det att kunna skriva inlägg på sin blogg och att titta in hos sina bloggvänner, det hoppas jag att du också tycker!?
    Vi har faktiskt haft bra väder ett par dagar nu, så vi har fått en hel del gjort i trädgården. Snart har vi gjort den första räfsningen klar. På morgonen så passade jag på att ta den långa rabatten mot kohagen bakom oss, Rolle fick ta gräsmattan som var precis full med kottar och nerblåsta kvistar från barrträden bakom. Speciellt mycket från den stora lärken!
    Nu har vi "bara" stenslänten och räfsandet på baksidan av gräsmattan nedanför huset kvar. Sen är det "time" att börja med finrensningen av alla rabatter! Jag tror faktiskt att jag har för många..... *fniss*
    KRAM och GLAD PÅSK till er båda!
    Susie

    AntwortenLöschen