Dienstag, 6. Juni 2017

Öland Nationaldagen

Heute 6. Juni ist in Schweden Nationaldagen. Wie jedes Jahr findet hier die Feier in Skäftekär statt und wie schon in den den vergangenen Jahren, gehen auch wir hin. Jeder bringt sein Stühlchen mit. Hören uns einen schwedischen Vortrag an, den wir nicht verstehen, hören die Lieder des Chorus Mixtus und singen mit den Schweden diè Nationalhymne.



In diesem Jahr blüht so viel, auch der blaue Natternkopf beginnt.

Jeden Abend und oft auch morgens spaziert der Rehbock durch unseren Garten.

4 Kommentare:

  1. På midsommar talas det både engelska och tyska för alla utländska gäster men inte på nationaldagen. Men vår högtidstalare Pav var ganska rolig när han talade om att sånglärkan är vald till Ölands landskapsdjur, trots att den bara är en sommarölänning som så många andra. Den bor ju halva året i Afrika. Tusen tack för paketet! Nu blir sommarens grillkvällar dubbelt så bra!

    AntwortenLöschen
  2. Hej Marlise, trevligt att få läsa vad ni gör på Öland, för jag antar att ni inte bara cyklar omkring, hi hi . . .
    Jag tror bestämt att du och Brigitte är mer Svenskar än vad jag är,
    vi hissar flaggan hos oss, men inte åker vi och lyssnar på National tal och sånger. Tyvärr är vi lite dåliga på det, men jag vet att ni gör det i mitt ställe, hi hi . . .
    Vädret var också super bra igår, vilken tur, för idag har det regnat hela dagen. Jag är glad och nöjd för regnet för det behövs verkligen.
    Särskilt på Öland och Gotland.
    Ja snart så reser ni hem och jag tror att ni varit nöjda av eran vistelse i år också.
    Kör försiktigt hem, kram från Eva

    AntwortenLöschen
  3. Jaså ni har en älg som springer i trädgården, den vill säkert leka med rådjuret, hi hi . . .
    Eva

    AntwortenLöschen
  4. Vet inte varför jag skrev att sånglärkan är vår landskapsfågel. Det ska vara näktergalen. Stress? Hur som helst , jag förstod allt du skrev utan översättning. Det ska bli spännande att provsmaka och se vad vi tycker.
    Kram från Kerstin

    AntwortenLöschen