Freitag, 26. September 2014

Kürbisse

Auf Öland feiert man an diesem Wochenende Skördefest = Erntefest und wie ich auf den Webcams und bei klart.se gesehen habe, soll dort auch schönes Wetter sein.
Hier sieht man nun auch überall Kürbis. Sie sind auch ein schöner Blickfang.
Zwischen Euskirchen und Kommern hat ein neuer Laden eröffnet und sie haben die Kürbisse noch einmal besonders zur Schau gestellt:
Besonders den Trecker fand ich sehr gelungen.....Kürbiskünstler.

Aber der Herbst ist jetzt auch wirklich angekommen. Meine Trauben im Hof sind in diesem Jahr zuckersüss, aber die Vögel und Wespen haben während unseres Urlaubes hier ungestört zugeschlagen und daher sehen die meisten Reben so aus:
Aber wie man sieht, ich kann auch noch welche essen.

Hier noch ein Foto vom Hofgarten im Herbst:


3 Kommentare:

  1. Hej Marlise ! Nu har jag läst alla dina 'inlägg' i din blogg, jag blir helt imponerad av eran resa ni gjorde till Mön. Så vackert där är, vilka fina bilder du har tagit, jag blir riktig avundsjuk på er, men givetvis är jag också glad att ni fått se och göra så mycket på semestern.
    Dit till mön vill även jag resa till nu, kanske någon gång till nästa år, för det är inte så långt egentligen till Mön. Ni har nog en mycket bra kondition som orkar gå upp så många trappsteg. jag måste börja träna nu, hi hi . . .
    Jag hade gärna varit på Öland denna helg och få se den berömda skördefesten runt hela ön. Det ska visst vara mycket speciellt, men tyvärr kan man inte vara överallt.

    Hoppas översättningen blir bra så du förstår den, det tar längre tid för mig att skriva på Tyska. Det är annars en bra träning att tala och skriva på det land-språket personen kommer ifrån.
    Jag brukar ofta blanda Tyska med Engelska ord, hi hi . . . . jag hör själv hur fel det blir . . .
    Önskar dig och Brigitte en skön lördag och söndag (helg säger vi i Sverige).
    Kram/ Eva

    AntwortenLöschen
  2. Glömde nämna att traktorn är mycket konstnärligt gjord av pumpor.
    Människor är duktiga och kreativa.
    Du har också en vacker trädgård.
    Vi har redan haft nattfrost - 2 gr, det var inte så roligt, brr . . . mycket kallt.
    Jag kunde inte rädda alla mina fina dahlior, bara några stycken, men jag får förstå att hösten är här och snart vintern.
    Eva

    AntwortenLöschen
  3. Wow - så otroligt många pumpor! Hoppas att någon av dom andra två deltagarna på vår lilla privata skörde- och växtmarknad har odlat pumpor. Jag skulle gärna ha några att dekorera med.
    Vi har ännu inte haft några minusgrader, men dom tre sista dagarna har det varit riktigt ruggigt och blött. Fast inte lika kallt som när ni var här. Idag kunde jag t.o.m. klippa gräset på eftermiddagen - och i morgon ska vi bada i poolen för sista gången den här säsongen. Om det inte blåser för mycket. Det är varnat för halv storm utöver havet!
    TREVLIG HELG & KRAM TILL ER BÅDA
    Susie

    AntwortenLöschen