Donnerstag, 1. Mai 2014

Eifel: 1. Mai, 1. Maiglöckchen, Maibäume

Pünktlich zum 1. Mai blühen die ersten Maiglöckchen:
Und in dieser Nacht wurden die Maibäume gesetzt:
In der Eifel ist es in manchen Orten noch üblich, das die unverheirateten Frauen vor dem 1. Mai versteigert werden. Der Junggeselle, der den höchsten Betrag bietet für die junge Frau, darf ihr einen Maibaum setzen und sie zum Tanz in den Mai ausführen.
Die Frau, für die am meisten geboten wird, wird Maikönigin, mit dem Bieter zusammen, stellen sie dann das Maikönigspaar. Die Frauen, die nicht ersteigert wurden, bekommen einen gemeinsamen Maibaum, den sogenannten "Knubbel".
Hier noch 2 Beispiel-Maibäume, die ich heute morgen fotografiert habe:
Der 1. Mai zeigt sich heute morgen von seiner schönsten Seite: Sonne, blauer Himmel.
die Akeleien blühen
eine andere Gartenansicht
und die Heckenrosen
Auf meiner Fahrradtour heute morgen, sah ich schon folgendes:
so kleine Frischlinge (Wildschweine)
Rotwild, ganz strupig, weil es das Winterfell verliert
ein "Block" Schafe :-)
und Pferde, die sich total freuten und über die Wiese rasten
er sang so schön!
Aber auch schon am 1. Mai, man sieht schon genau auf den Feldern die kleinen Zuckerrüben:


Alle Bilder werden durch anklicken gößer!



2 Kommentare:

  1. Välkommen Marlisa som följare på min blogg, hoppas att du kommer trivas. Vilken trevlig tradition med Maj stången, som du kanske vet har vi Svenskar Midsommarstången. Det är också en gammal trevlig tradition.
    Du visar många vackra bilder på olika djur, även djuren njuter i det fria nu.
    Vildsvinen har förökat sig enormt i Sverige de senaste åren, de springer fria i skogarna och det är absolut inte roligt, de förstör även mycket grödor för bönderna.

    Våren kom snabbt med mycket värme och nu har det vänt med iskalla vindar och frost nätter. Varje kväll får vi täcka över alla växter som inte tål frost, det är många som redan blommar så det vore tråkigt om allt blev förstört. Det är mycket irriterande att behöva göra detta nu, men vädrets makter kan man inte göra något åt.
    I mitt inlägg har jag två sorters blommande buskar som jag visar, vita och röda
    'Löjtnanshjärtan'
    så heter de på Svenska och de är mycket vackra, de ser ut som hjärtan och de är
    väldigt ömtåliga för frost.
    Liljekonvalj är en underbar liten blomma med underbar doft som jag älskar.

    Hälsningar/ Eva

    AntwortenLöschen
  2. Hurra! Äntligen en morgon med plusgrader här på Öland. Jag har knoppar på min dillpion och skogen är full av spirande liljekonvaljeblad. Nu ska jag ut och öppna dörrarna till växthuset.
    Kram /Kerstin

    AntwortenLöschen